Foreningen Fortællingernes tid
§1 Navn og hjemsted
Stk. 1: Foreningens navn er Fortællingernes tid.
Stk. 2: Foreningens hjemsted er Odsherred Kommune.
§2 Formål
Stk. 1: Foreningen har til formål at fremme trivsel og dannelse gennem fortællinger, litteratur og illustrationskunst. Derudover har foreningen til formål at fremme muligheder for, at forfattere, fortællere og illustratorer kan møde et publikum.
Stk. 2: Foreningen er ansvarlig for at planlægge, arrangere og udvikle en årlig kultur- og litteraturfestival.
Stk. 3: Foreningen varetager disse interesser på et almennyttigt grundlag.
§3 Medlemsforhold
Stk. 1: Som aktivt medlem kan optages enhver, der tilslutter sig foreningens formål og betaler kontingent, hvis generalforsamlingen beslutter at opkræve et sådant.
Stk. 2: Ethvert aktivt medlem har ret til at anvende foreningens faciliteter og deltage i foreningens aktiviteter og tilbud samt til indflydelse på foreningens forhold efter disse vedtægter. For udøvelse af stemmeret på generalforsamlingen gælder bestemmelsen i § 6, stk. 4.
Stk. 3: Medlemmerne er forpligtet til at overholde foreningens vedtægter og øvrige bestemmelser.
Stk. 4: Anmodning om medlemskab behandles af bestyrelsen, og medlemskabet gælder fra, at bestyrelsen har oprettet det. Bestyrelsen kan kun afslå medlemskab, hvis der foreligger en begrundelse herfor. Afslag på medlemskab kan kræves indbragt for generalforsamlingen af den, der har fået afslag og følger reglerne for at fremsætte et forslag til en generalforsamling.
Stk. 5: Udmeldelse sker skriftligt ved meddelelse til bestyrelsen. Udmeldelse kan ske med én måneds varsel til udgangen af en kontingentperiode. Alle økonomiske mellemværender opgøres og betales ved udmeldelse.
§4 Kontingent
Stk. 1: Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Der kan fastsættes forskellige kontingenter for konkrete grupper af medlemmer.
Stk. 2: Bestyrelsen opkræver kontingent og fastlægger betalingsterminer og opkrævningsform.
Stk. 3: Hvis et medlem ikke betaler kontingent rettidigt, og ikke har betalt 30 dage efter at være blevet rykket 2. gang, slettes den pågældende som medlem. Sådant ophør af medlemskabet kan ikke kræves indbragt for generalforsamlingen.
§5 Udelukkelse og eksklusion
Stk. 1: Et medlem kan udelukkes permanent eller midlertidigt, hvis vedkommende handler til skade for foreningen, eller hvis vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser. Eksklusion indebærer, at medlemskabet ophører. Medlemmet kan ikke kræve kontingent tilbagebetalt.
Stk. 2: I sager om midlertidig udelukkelse og eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at bestyrelsens afgørelse prøves på førstkommende generalforsamling. Sagen skal sættes på dagsordenen som et særligt punkt. Hvis den ekskluderede ønsker at bruge denne mulighed, skal anmodning herom fremsættes på samme måde som et forslag til en generalforsamling. Bestyrelsens afgørelse om eksklusion gælder, selvom den er krævet indbragt for generalforsamlingen, medmindre bestyrelsen bestemmer andet.
Stk. 3: Generalforsamlingen kan godkende bestyrelsens beslutning om eksklusion med almindeligt flertal.
Stk. 4: Hvis et ekskluderet medlem senere anmoder om optagelse i foreningen, afgør bestyrelsen spørgsmålet.
§6 Ordinær generalforsamling
Stk. 1: Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender, medmindre andet fremgår af disse vedtægter.
Stk. 2: Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen af marts måned.
Stk. 3: Bestyrelsen indkalder til generalforsamling med mindst tre ugers varsel ved opslag på foreningens hjemmeside og evt. sociale medier og til e-mailadresser. Indkaldelsen skal indeholde tid og sted og foreløbig dagsorden, samt oplysning om at forslag fra medlemmer skal være fremme hos bestyrelsen senest 8 dage før generalforsamlingen. Bestyrelsen kan selv fremsætte forslag. Endelig dagsorden udsendes senest 6 dage før generalforsamlingen på samme måde som indkaldelsen, og den endelige dagsorden skal indeholde oplysning om de forslag m.v., som skal behandles, de valg, der skal foretages, og regnskab og andre bilag til dagsordenen skal medfølge.
Stk. 4: Adgang til generalforsamlingen har alle foreningens medlemmer, samt personer bestyrelsen har inviteret. Stemmeret har alle medlemmer, der ikke er i kontingentrestance. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde. Børn og unge kan, fra de er fyldt 15 år, selv udøve medlemsrettighederne, herunder stemme på generalforsamlingen. Stemmeretten for medlemmer under 15 år udøves af en forælder.
Stk. 5: En lovlig indkaldt generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte.
Stk. 6: Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke må være medlem af bestyrelsen.
Stk. 7: Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Til vedtægtsændringer og beslutning om opløsning kræves dog kvalificeret flertal. Ved personvalg er den valgt, der opnår flest stemmer.
Stk. 8: Valgbar til bestyrelsen er ethvert medlem, der er fyldt 15 år. Flertallet i bestyrelsen skal dog udgøres af personer, der er fyldt 18 år. Valgbar som revisor er ethvert medlem, der er fyldt 18 år.
Stk. 9: Dirigenten afgør spørgsmål om afstemninger. Dirigenten kan bestemme skriftlig afstemning.
Stk. 10: Bestyrelsen sørger for, at der tages referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.
§7 Dagsorden for ordinær generalforsamling
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
• Valg af dirigent
• Bestyrelsens beretning
• Aflæggelse og godkendelse af det reviderede årsregnskab for det forløbne år
• Aflæggelse og godkendelse af bestyrelsens forslag til kontingent og budget for det kommende år
• Behandling af indkomne forslag m.v.
• Valg til bestyrelsen
1 Valg af formand
2 Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer (i hhv. lige og ulige år)
3 Valg af en suppleant
• Valg af en revisor
• Eventuelt
§8 Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1: Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst en femtedel af foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter krav herom med angivelse af det emne, som kræves behandlet.
Stk. 2: Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest seks uger efter, at kravet er modtaget. Indkaldelse skal ske med mindst tre ugers varsel. Reglerne om indkaldelsesmåde og generalforsamlingens gennemførelse gælder i øvrigt på samme måde som for ordinær generalforsamling.
§9 Bestyrelsen
Stk. 1: Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg og arbejdsgrupper til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.
Stk. 2: Bestyrelsen består af 5-7 medlemmer, en formand og 4-6 yderligere medlemmer. Bestyrelsen konstituerer sig selv og foretager fornøden fordeling af opgaverne. Alle valg sker på ordinær generalforsamling for to år. Formanden vælges dog hvert år. I lige år vælges 2-3 medlemmer, i ulige år vælges 2-3 medlemmer. Én suppleant vælges hvert år for et år. Hvis en suppleant indtræder i bestyrelsen, skal den pågældende bestyrelsespost besættes ved valg på den førstkommende ordinære generalforsamling. 2 pladser i bestyrelsen er reserveret til repræsentanter fra henholdsvis Anneberg Kulturpark og Odsherred Bibliotek, Borgerservice og Kulturhuse. På foreningens stiftende generalforsamling afgør bestyrelsen ved lodtrækning, hvilke 2-3 medlemmer er valgt for 1 år, og hvilke 2-3 er valgt for 2 år.
Stk. 3: Bestyrelsen kan selv fastsætte en forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer er til stede. Der udarbejdes referat af bestyrelsens møder.
§10 Regnskab og revision
Stk. 1: Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
Stk. 2: Bestyrelsen udarbejder årsregnskab. Regnskabet skal indeholde resultatopgørelse over driften samt status. Dette regnskab revideres og skal godkendes af generalforsamlingen.
Stk. 3: Regnskabet revideres af en af generalforsamlingen valgt revisor. På hver ordinær generalforsamling vælges en revisor, som skal have adgang til at påse bogføring og foreningens beholdninger.
§11 Tegningsret og hæftelse
Stk. 1: Foreningen tegnes af formanden sammen med et bestyrelsesmedlem eller af tre bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsen kan foretage alle dispositioner, dog skal køb, salg og pantsætning af fast ejendom samt lånoptagelse godkendes af generalforsamlingen.
Stk. 2: Bestyrelsen kan meddele et udvalg eller en person fuldmagt til at foretage dispositioner på vegne af foreningen.
Stk. 3: Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler foreningen. Bestyrelsesmedlemmer hæfter heller ikke for disse forpligtelser.
§12 Vedtægtsændringer
Stk. 1: Ændring af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.
Stk. 2: Vedtagelse af fusion med en anden forening afgøres efter reglerne om vedtægtsændringer.
§13 Opløsning
Stk. 1: Beslutning om foreningens opløsning kræver vedtagelse på to på hinanden følgende generalforsamlinger med mindst seks ugers mellemrum. Til vedtagelse af opløsning kræves, at mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for beslutningen på begge generalforsamlinger.
Stk. 2: På den afsluttende generalforsamling skal træffes beslutning om, hvilke almennyttige formål foreningens formue skal anvendes til. Ingen medlemmer kan få andel i formuen.
Stk. 3: Til at forestå opløsningen af foreningen vælger den afsluttende generalforsamling to personer til at gennemføre alle nødvendige dispositioner.
Her kan du se de reviderede regnskaber:
Årsregnskab 2023 Fortællingernes tid
Revisionspåtegning, regnskab Fortællingernes Tid, 2022
(Åbner nyt vindue)